مقایسه موتور های گیرلس با موتور های گیربکس


آسانسور امین فراز خرداد ۶, ۱۴۰۰ 12 دقیقه مطالعه
iOS 14

اگر نگاهی به تاریخ تحولات و نو آوری های صنعت آسانسور داشته باشیم، مشاهده می کنیم آسانسور های گیرلس یا ام آر ال تقریبا از اواخر قرن گذشته حدود سال ۱۹۹۸ توسط کمپانی شیندلربه بازار عرضه شد که بیشتر مخصوص بارار اروپا و آمریکا بود. و چندین سال بعد با تعداد اندک به دلیل قیمت تقریبا دو برابر آن نسبت به آسانسورهای دیگر، و به مرور وارد بازار ایران گردید.

موتورهای الکتریکی آسانسور های کششی با توجه به نوع موتور و سیستم کنترل به دو توع تقسیم می شود.

۱-موتور گیربکس ( Geared traction drives)

گیربکس ماشینی است که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده و هچنین برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده به کار می رود.
   گیربکس درواقع یک واسطه بین منبع توان و مصرف کننده توان می باشد که بین منبع توان و مصرف کننده توان یک انعطاف پذیری برقرار می کند.
   بطور کلی وظیفه گیربکس٬ تبدیل سرعت بالا که توسط موتور به شافت ورودی اعمال شده وبه سرعت پایین که از شافت خروجی به فلکه گیربکسی منتقل می شود .

انواع موتور های گیربکسی به چند بخش تشکیل می شود

  • موتور AC یک سرعته
  • موتور AC دو سرعته
  • موتور AC با ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
  • موتور DC ولتاژ متغیر

موتور گیربکس یا نیروی محرکه به چهار بخش زیر تشکیل می شود.

  • موتور الکتریکی
  • گیربکس
  •  فلکه گیربکس
  •  ترمز الکتریکی

موتور گیربکس دار(GEARED)

  1. راندمان(Efficiency) حدود ۵۰% می باشد
  2. احتیاج به روغن کاری دارد
  3. موتور داغ می کند،در صورت استفاده بیش از حد سنسور حرارتی داخل موتور عمل کرده آسانسور را از حرکت باز می دار
  4. دور تند موتور درموتور گیر بکس حدود۱۵۰۰دور در دقیقه می باشد،بنا براین صدای بیشتری تولید می کند.
  5. جریان استارت موتور بیش از۴ برابر جریان نامی است.
  6. به علت ابعاد حجیم موتور می بایست در قسمت بالای چاه آسانسور اتاقی به عنوان موتور خانه پیش بینی نمود.
  7. موتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس هم توان سنگین تر می باشد.
  8.  احتیاج به فلایویل دارد.
  9.  گیربکس وجود دارد.

۲- موتورهای بدون گیربکس Gearless traction drives

   همان طور که از نام ( گیرلس ) پیداست این موتورها فاقد گیربکس می باشند و این مسئله باعث می شود لرزش کابین هنگام حرکت به حداقل برسد و حداقل ۵۰% در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی نماید.
   گیرلس نسل جدیدی از موتورها می باشد که از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند،
   این موتور ها به دلیل عدم استفاده از روغن، با محیط زیست سازگاری بسیار خوبی دارند.
   ضمنا بدلیل بازدهی بسیار بالا، دارای برگشت پذیری بالائی نیز هستند بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت، مجدد به شبکه تزریق می شود.
   آسانسور های گیرلس به جهت حجم کم دستگاه محرکه، افزایش کارایی، نیاز به فضای محدود و حذف موتورخانه، نصب سریع آسانسور، و به حداقل رساندن خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری، آسانسور بسیار ایده آلی برای ساختمان ها و مجتمع های پر ترافیک می باشد.
   لذا سیستم طراحی آن بسیار پیچیده تر از آسانسورهایی است که از گیر بکس مار پیچ دنده ای یا دنده حلزونی استفاده می کند.

انواع موتور های گیرلسی به چند بخش تشکیل می شود

  • انواع موتورهای گیرلس به چند بخش تشکیل می شود
  • موتور AC با آهن ربای دائمی
  • موتور AC ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
  • موتور DC ولتاژ متغیر

موتور گیرلس از هفت بخش زیر تشکیل می شود.

  •  موتور محرکه
  • فلکه کششی
  • شاسی
  • ترمز مغناطیسی
  • آرمیچر جریان مستقیم
  • بلبرینگ های محافظ
  • در صورت نیاز فلکه هرز گرد و در حالت های خاص با سیم بکسل بندی دوبل شده.

موتور گیرلس(GEARLESS)

  1.  راندمان(Efficiency)حدود۹۸% می باشد
  2. احتیاج به روغن کاری ندارد
  3. موتور داغ نمیکند،بنابراین می توان اطمینان داشت آسانسورحتی در شرایط ترافیکی خیلی زیاد جهت خنک شدن موتور متوقف نمی شود.
  4. دور موتور گیرلس حدود۱۵۰دور در دقیقه می باشد،بنابراین صدای کمتری تولید می کند.
  5. جریان استارت موتور۵۰%بیش از جریان نامی است.
  6. با توجه به ابعاد کوچک موتور گیرلس میتوان آسانسور را حتی به شکل بدون موتور خانه نصب نمود.(M.R.L)
  7. موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر می باشد.
  8. احتیاج به فلایویل ندارد.

سیستم ۱:۱ یا سیستم ۲:۱

کدام بهتر است؟

   در صنعت آسانسور به آسانسور هایی که از سیستم موتور گیربکسی استفاده می شود سیستم ۱:۱ گفته می شود

   بدین ترتیب آسانسور هایی هم که دارای سیستم گیرلسی هستند هم سیبستم ۲:۱ می گویند

در بخش پایین مقایسه ای می بینیم از معایب و مزایای این دو نوع سیستم

سیستم ۱:۱(موتور گیربکس)

  1. حرکتی آهسته ولی محسوس
  2. راندمان حدود ۵۰٪
  3. مصرف بالای انرژی برق
  4. به دلیل استهلاک بالا کاهش عمر قطعات
  5. صدای نسبتا بالا موتور
  6. احتیاج به روغن کاری
  7. مناسب برای ساختمان های کم ترافیک
  8. به دلیل ابعاد بزرگ و وزن بالا بایستی در موتورخانه نصب شود

سیستم ۲:۱(موتور گیرلس)

  1. حرکت نرم و بدون لرزش
  2. راندمان بالای ۹۸٪
  3. کاهش مصرف برق تا ۵۰٪
  4. افزایش طول عمر قطعات اصلی
  5. صدای کم موتور و بدون لرزش
  6. عدم نیاز به خنک کاری
  7. مناسب برای ساختمان های با ترافیک بالا و بلند مرتبه
  8. ابعاد کوچک و وزن کم موتور
  9. مورد استفاده در آسانسور های بدون موتور خانه
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*